maandag 25 juni 2012

Onbekend maakt onbemind

Hoewel drie uitgevers het manuscript wilden, zou ik als 'onbekende debutant' nauwelijks iets verdienen! Ik kon m'n oren niet geloven! Ruim drie jaar heb ik aan het manuscript gewerkt! Ik zag geen andere optie dan m'n roman zelf te verkopen; rechtstreeks! Via mijn website! Internet maakt het toch mogelijk?!

Inmiddels zijn we 3,5 jaar verder. In de afgelopen jaren heb ik heel veel geleerd. Want omdat mijn roman niet verkrijgbaar is in de (online) boekhandel, wordt het boek in de meeste literaire media niet onder de aandacht gebracht! Tv, radio, tijdschriften, kranten en zelfs literaire cafés; nog nooit heb ik één reactie ontvangen op de honderden e-mails! Maar het zijn niet uitsluitend 'literaire media' die het boek doodzwijgen; vrijwel alle websites die boeken aanbieden blijken "partners van Bol.com" of andere boekverkopers, waardoor het boek daar ook niet onder de aandacht wordt gebracht. Ook websites die pretenderen 'onafhankelijk' te zijn, en die zich richten op "onthullend en bewustmakend nieuws".

Persoonlijk vind ik het diep triest, maar wel logisch. Want stel je voor dat 'De Nacht dat de Sterren Dansten' een (groot) succes wordt! Dan is het literaire hek van de dam.

Onbekend maakt onbemind.     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten