dinsdag 12 maart 2013

Onvoorstelbaar, maar waar.

Het volgende vind ik onvoorstelbaar. Maar het is waar. 
Gelukkig heb ik deze blog, zodat ik het met de rest van Nederland kan delen.

Tot maart 2011 ontving ik WW. Daarna moest ik bijstand aanvragen. 
Dat heb ik niet gedaan. Ik kon het simpelweg niet verkroppen, accepteren, dat ik bijstand aan moest vragen. 
Ik geloofde, en geloof nog altijd, dat de inkomsten van m'n boek mij uit deze trieste, financieel onmogelijke, situatie zouden trekken. 24/7 mailde ik alles en iedereen in de gangbare media, om m'n boek onder de aandacht te krijgen. Maar ik ontving geen antwoord. Niets. Nooit. 

Het gevolg was uiteraard dat m'n boek niet opgemerkt werd, en ik nauwelijks boeken verkocht. Gemiddeld 3 á 4 per maand; 50 euro. 
Met als gevolg dat ik vanaf maart 2011 van vijftig euro/maand moest leven...
Maar de rekeningen van de hypotheek, ziektekostenverzek. etc bleven uiteraard komen. 
Rekeningen werden aanmaningen, die veranderden in incasso-bureaus en dwangbevelen.
Volledig gefocust op m'n boek ging ik door met mailen, maar de resultaten bleven nul. Niets.

Ergens in okt. 2011 kon ik niet verder. Ik had zelfs geen geld meer om de porto te betalen voor de bestellingen die ik ontving... 

In het MFC in Rotterdam, waar ik na mijn zelfmoordpoging was opgenomen, regelde een maatschappelijk werker mijn bijstand- aanvraag. En sindsdien ben ik weer in staat mijn vaste kosten te betalen.
Over 2012 ben ik op de ontstane achterstanden zelfs iets ingelopen. 
En voor 2013 zijn de vooruitzichten goed! 
Want inmiddels zijn we enkele jaren verder!
Afgelopen maand verkocht ik ca. 50 boeken!

Mijn hypotheek achterstand is nog slechts ca. 4,000 euro...
Maar ondanks dat heeft Delta Lloyd vandaag het volgende besloten:



       
Onvoorstelbaar, maar waar... 

En ik? Wat kan ik doen? 
Vandaag was ik in Den-Haag; in de hoop een 'informal investor' te interesseren. 
Want ik geloof nog altijd, en zelfs veel meer dan ooit, in mijn boek: De Nacht dat de Sterren Dansten. 


Gezocht: Seed Capital.

Korte beschrijving van de activiteiten:

Via mijn bedrijf, Vipassanaweb.nl, kunnen lezers een boek rechtstreeks bij de auteur bestellen. Iedere bestelling wordt voorzien van een persoonlijke, handgeschreven, boodschap van de auteur op de boekenlegger. Dit is uniek! En aangezien de traditionele keten (uitgever – CB – retailer) is verwijderd, is de marge ongekend groot!

Mijn roman ‘De Nacht dat de Sterren Dansten’ is de 1ste “Top”-roman die zich op deze nieuwe wijze verspreidt.
Na jarenlang schrijven waren er meerdere toonaangevende uitgevers die het manuscript wilden, maar aangezien ik als ‘onbekende debutant’ niet moest verwachten iets te verdienen (letterlijke woorden), heb ik bewust gekozen voor deze nieuwe, opmerkelijke en mooiere manier van boeken verkopen!
Waarom niet? Internet maakt het mogelijk!
Bezoek de website en overtuig uzelf!

‘De Nacht dat de Sterren Dansten’ is een roman met een tijdloos, internationaal karakter.
De Engelse vertaling – The Night the Stars Danced - is nu ready-to-print.

Het doel: ‘One website serving the World’; één website waar geïnteresseerden wereldwijd alles over het boek kunnen lezen, en het eenvoudig en snel kunnen bestellen.
De boeken worden lokaal gedrukt en een regionale distributeur zorgt voor e-marketing en de logistieke afhandeling. Het gehele proces van drukken tot levering is digitaal uitstekend te overzien.
Er zijn al contacten met geïnteresseerden uit de VS/Canada, Australië en Nieuw- Zeeland, die de e-marketing en distributie van de Engelse vertaling op zich willen nemen.
  
Door deze werkwijze is de bruto winst marge ongekend groot!
In Nederland is de bruto winst ca. 10 euro/exemplaar.
Voor de VS/Canada wordt een bruto winst van ca. US$ 3,50/ exemplaar verwacht.



Unieke propositie

De kracht van een boek bestaat uit enerzijds het enthousiasme van de lezers en anderzijds de opmerkelijkheid van het boek.
De Nacht dat de Sterren Dansten heeft veel opmerkelijkheden (Unique Selling Points):
-         Het unieke, rechtstreekse e-concept van Vipassanaweb.nl
-         Het feit dat ‘De Nacht dat de Sterren Dansten’ geen ISBN heeft.
-         De overtuigingskracht van de website, die bij iedere nieuwe recensie krachtiger wordt!
-         Het feit dat het thema en de inhoud van De Nacht dat de Sterren Dansten naar de toekomst toe steeds actueler wordt.
-         Eerste roman wereldwijd geschreven door een transgender.
-         En het enthousiasme van de lezers! Er zijn lezers voor wie ‘De Nacht dat de Sterren Dansten’ hun favoriete boek is! Lees de honderden recensies, die zeggen genoeg. Allemaal geschreven door volstrekt onbekenden, die hun weg naar de website vonden!
Inmiddels ca. 1,000 exemplaren verkocht!


Over de ondernemer

Opgegroeid als enige zoon van een ondernemer. HBO geschoold, tuinbouwkundig ingenieur. Direct na mijn studie meerjarige grootschalige internationale tuinbouwprojecten geleidt. In Saudi Arabië, Egypte en Cyprus.
Op Cyprus 14 jaar mede-eigenaar geweest (49%) van twee tuinbouw gerelateerde bedrijven.
(Zeer) succesvol. Alles kwijtgeraakt na scheiding van Cypriotische echtgenote...



Huidige aandeelhouders onderneming
Eénmanszaak.



Financiële investeringen tot nu toe
Om een manuscript tot een succesvol boek te maken vraagt een (grote) investering in tijd én geld.
Tot-nu-toe heb ik de gehele ontwikkeling  uit eigen middelen betaald.



Bereikte mijlpalen
Gouden Meeuw Literatuurprijs publieksjury.
Interview in ‘Mijn Geheim’
Fantastische recensies in het AD en de Telegraaf.
En heel veel schitterende mails en recensies van lezers!



Financieringsbehoefte

Via de weg der geleidelijkheid is de financieringsbehoefte klein. Mijn plan is om via Facebook 1,000 exemplaren tegen kostprijs*) te verspreiden (4,90/ boek incl. porto NL).
*) Omdat ‘De Nacht dat de Sterren Dansten’ geen ISBN heeft, valt het niet onder de ‘Wet op de Vaste Boekenprijs’.
De pr campagne gaat zonder enige twijfel héél veel teweeg brengen. (De meeste doelgroep lezers gebruiken social media).
En aangezien de boeken tegen kostprijs worden verkocht, zijn de kosten laag!
Voor de drukkosten, porto en campagnekosten is 10,000 euro voldoende.
Door de hoge bruto winst marge kan het boek daarna blijvend onder de aandacht worden gebracht.
En het is niet ondenkbaar dat dankzij de soc. media campagne het boek wordt opgemerkt door media.        

Er kan ook gekozen worden voor een directe internationalisering; website aanpassen, distributeurs overeenkomsten, boeken lokaal laten drukken, landelijke pr. campagnes. Dat vraagt uiteraard om een grotere investering (25,000 – 35,000 euro). Groot voordeel is dat het boek dan nog opmerkelijker wordt!
 
Financieringsbehoefte wordt besteed aan:
Voorraad en e-marketing. 





Financiële verwachtingen


Omzet
Brutowinst
Nettowinst
2013  Ned. 5,000 ex.
 75,000
50,000
25,000
2014 Ned 25,000 ex Internationaal?
375,000
250,000
200,000
2015 Ned 50,000 ex
Internationaal ?
750,000
500,000
450,000






Overige  opmerkingen

En dan zijn er pas 80,000 exemplaren verkocht!

De afgelopen jaren heb ik vaak nagedacht over de vraag waarom er van titel A miljoenen boeken worden verkocht, en van titel B nauwelijks 100.
Het antwoord is eenvoudig; een 'goed' boek verkoopt zichzelf!
Maar wat is een 'goed' boek?

De boeken die op TV verschijnen; zijn dat 'goede' boeken? 
Dat is nog maar de vraag, want het zijn altijd boeken die, voorzien van een goed pakkend promotie verkooppraatje, net van de pers rollen.
Ze zullen zich moeten bewijzen!
De kracht van een 'goed' boek is niet het verkooppraatje, maar zijn de lezers.

Zo vind ik het onvoorstelbaar mooi dat 'De Nacht dat de Sterren Dansten' het favoriete boek is van sommige lezers! Dat zegt heel veel! Van alle boeken die ze hebben gelezen, vinden ze 'De Nacht dat de Sterren Dansten' het allerbeste boek!
Dat zegt toch genoeg?!
Dát is een ‘goed’ boek.

Last but not least; van de opbrengsten wil ik bewustwording (Global Awareness) steunen en stimuleren. Hierdoor zal de opmerkelijkheid en verkoop verder toenemen!

Ik zoek momenteel een financiering van minimum slechts 10,000 euro.
Voorwaarden uiteraard bespreekbaar.

  



        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten